Az őszinte street food

2013.05.19. 18:23

A héten kivettem egy szabadnapot, és ebédidőben ellátogattam az általam oly nagyra tartott Fény utcai piacra. Egy kis ideig gondolkodtam, hogy a Kemencésre essen-e a választásom, vagy maradjon a jó öreg lángosos, de szerencsémre az utóbbi mellett döntöttem.

Mint mindig, hosszú sor állt. Ez nem az a sor, mint ami a Fővám téren van, ahol a bohóckodó külföldiek és éhenkórász Nokiások akarnak sült kolbászozni (magam is egy voltam közülük, tudom mit beszélek), esetenként hurkával megspékelve, majd szentségelni, hogy mi kerül ezen ezerötszázba (pedig, ha tudnák, hogy a Nyugatinál a hentes ideadja az egész pakkot harmadannyiért is, de mindegy). Nem, itt a sor nagy része magyar, a környező irodákból, mert azért hiába Buda, a válság miatt eljutottunk oda, hogy az embereknek errefelé is dolgozniuk kell. Csak viccelek, igazából nem kell.

A várakozás alatt van időm gondolkozni. Akárhogy is nézem, ez az a street food, ami már igen hosszú ideje megvan, és lényegében az ilyenek hozzák össze a városi embert. Lehet itt gyrosrol, meg hamburgerről beszélni, de azt egy bizonyos életkor fölött nem fogják kikérni, mert nem. A lángos bármikor jöhet, hiszen ötven évvel ezelőtt is megvolt, egyszerű magyar népi, paraszti étel.

Ugyanekkor mindig érdekes idősebb embereket úgymond a saját területükön kívül látni. Van, amikor ez vidám, mint például amikor egy hatvanas bácsi, aktatáskával ismerkedik a Frozen Yogurt sajátosságaival, majd úgy megpakoltatja a kis poharát, hogy már alig fér rá több feltét. Ilyenkor mindig elkezdek gondolkodni: vajon hogy került ide be a bácsi? Csak kíváncsiságból? Vagy azt hitte, fagylaltozó? Sose tudjuk meg.

Az is nagyon jópofa, amikor idősebbek (jóval idősebbek) például gyorskaját esznek, egyszerűen annyira össze nem illő az életkoruk azokkal az ételekkel, amiket ott kapnak. Ennél csak az szomorúbb, amikor talán kicsit fiatalabb, de már életük második felében lévő öregeket látni dolgozni, ugyanilyen helyeken (bár nyilván jobb, mintha egyáltalán nem is lenne munkájuk). A legszívszorítóbb mégis az egyszeri öreg bácsi volt, aki az Alleeban eszegette a petrezselymes krumpli, rántott húsból álló vacsoráját, kalapja szép akkurátusan letéve maga mellé, kabátja a széken - de egyedül...

A sor lassan halad, van idő közben nézelődni. Az egyik asztalnál egy tippre max harmincas csaj, kis kosztüm, jól is néz ki, sajtos-tejfölös lángos, és egy pohár sör... Mondjuk ezt csak addig nem tudom hová tenni, amíg már az evés folyamata közben mellém nem kerül egy szintén harmincas, jól öltözött csávó, szintén lángos, pohár sör, unicum. Még anno Márk mesélte, aki jóban volt az egyik Hegyvidéki kis boltossal, hogy el nem hinném, hogy hány ember kezdi a boltban a reggelt, letekerve egy kupakos kiflit, öltönyben, autóval. Hát, most már kezdem elhinni.

A pörcös lángos még mindig zseniális. Megtöltve kisült zsírszalonnával, nyúlós sajttal, elmehetnek az olaszok a töltött lepénykéikkel a picsába. Mellettem idős bácsi, fél kezéről hiányoznak az ujjak, a másikkal szakszerűen összehajtja a lángost, úgy kezdi el enni. Jó étvágyat nem kíván senki egymásnak, nem is tudom miért nem, pedig ha a Fehérvárin eszem, ott mindig megtörténik. Én teát kértem hozzá, sajnos nem a napközis fajta, csak helyben készült filteres gyümölcs, de jólesik, eléggé átfáztam a bicajozásban. A zsírpapír és a szalvéta megy a pohárba, az meg kuka, és még futtában látom, ahogy egy anyuka félbevágva csomagoltatja a lángost, mert a gyerek nem bír egy egészet megenni.

Nem baj, eljön az az idő is majd...


Szerző: Jancsa Jani

17 komment

Címkék: lángos

A bejegyzés trackback címe:

https://utolsoejjel.blog.hu/api/trackback/id/tr995307314

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.05.20. 10:50:22

Egy 30-as csaj egyedül napközben fényes nappal lángost eszik és sört iszik? Uramatyám mi van itt!

KopaszMercis 2013.05.20. 10:57:56

@Wind Callman tér:
Én azonnal megkérném a kezét...

élhetetlen 2013.05.20. 11:49:29

"egyszerű magyar népi, paraszti étel".
Ezt a poént már leírtam egyszer, most leírom újra. Úgy 15 éve megismerkedtem Párizsban egy Elefántcsontpartról származó fiúval. Eljött Mo-ra meglátogatni. Gondoltam, igazi magyar specialitás, és egyik nap elvittem az EMKE-hez lángosozni. (tény, Párizs, London stb. nincs tele lángossütőkkel). A srác felragyogott, de régen nem evett ilyet, a mamája szokta sütni vasárnap reggelenként! Nem kamuzott, mert rögtön mondta, hogy időnként káposztát is reszelt bele. Padlót fogtam, tipikus magyar és...

mirx 2013.05.20. 11:55:00

Micsoda ostoba előítéletek, hogy kor szerint kinek "mit illik" enni meg hogy öltönyös embernek mit kéne enni... a posztoló 12 éves?

mirx 2013.05.20. 11:57:46

@mirx: ez a legszebb

"Ennél csak az szomorúbb, amikor talán kicsit fiatalabb, de már életük második felében lévő öregeket látni dolgozni"

aham, tehát egy 36 éves, az már öreg? :D besírok.

Remélem, nem ér nagy sokként, de a nyugdíjkorhatár 65 körül van, és sok ember tud és képes is addig dolgozni, tehát amikor majd 35 éves vénség leszel, akkor szembe kell nézzél azzal, hogy még 30 évet dolgoznod kell. És Frozen Yogurtot enni nem a 22 éves egyetmisták privilégiuma. Eszemmegáll.

Void Bunkoid 2013.05.20. 13:09:34

@mirx: ne feledd, hogy a mai fiatalok nagy álma az nem a szép hosszú munkaviszony utáni békés csendes nyugdíjas szöszmörgés, hanem az első 20-25-30 (mikor kinek hogyan sikerül) évnyi tanulás után induló karriermatyi harácsroham, ahol legfeljebb 15 éven belül úgy kell kikarrierészkednie magát az embernek, hogy akkora ingatlan/ingó vagyont összegyűjtsön, hogy onnantól kezdve soha a büdös életben ne kelljen többet dolgoznia, és a hátralevő 30-35 évéből legalább huszonöt-harmincat még utazgatva-világlátva töltsön, amikor meg lerobban, akkor meg annyineki.

A gond mindössze az ezzel az elképzelt életképpel, hogy sokan elfelejtik, hogy az a 15-20 évnyi intenzív karrierhajhászás az ember egészségét kezdi ki leghamarabb, és sajnos ismerek jópár ilyen életvitelű későötvenes-korahatvanas embert, akik habár k*rva gazdagok, de nem képesek egy emeletet fellépcsőzni, annyira se erejük, se életkedvük már - miközben nagyapám amíg élt, isten nyugosztalja, 82 évesen még vígan kapált a szőlőjében.

Void Bunkoid 2013.05.20. 13:14:14

De amúgy bármilyen szomorú, a mai - ha reklámokat, célközönségüket, satöbbi nézed - fogyasztási/marketing trendek alapján egy 36 éves ember mint fogyasztó IGEN, "öreg"-nek számít, hülyén hangzik, de ők már nem a ruha/kütyü/rendezvényhirdetések, hanem a különböző gyógyszer-kegyszerreklámok elsődleges célcsoportja...

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2013.05.20. 13:43:29

@mirx: ad 1) lehet h csak en feltetelezem, de az oltonyos ember talan dolgozik, engem meg ugy szocializaltak, hogy munka kozben nem iszunk
ad 2) itt konkretan 50-60+-os emberekrol beszelek, elég ritka, de lattam mar takaritokent mekiben pl, de a nagyobb bevasarlokozpontokban is, ahogy talcat pakolasznak

mirx 2013.05.20. 15:37:51

@speed: Nyugodj meg, Győzike is hord öltönyt, a Prisztás is, meg a Gsm boltos "okosba" vállalkozó is, aztán hogy úgy effektíve mennyit dolgoztak életükben, az nagyon jó kérdés. Egyébként Nyugaton szívbaj nélkül megisznek az irodisták az ebédhez sört is, bort is, amúgy meg Budapesten az öltönyös reggel hétkor kétdekással kezdő egyáltalán nem jellemző, ez kicsit olyan megállapítás volt, hogy láttam egy lábatlan kutyát, vaze, Pesten az összes kutya lábatlan lehet...

ad 2) csak jeleztem, hogy úgy gondolkodsz, ahogy én kb 15 éves tinédzserként, hogy fúúúj 40 évesek is szexelnek, de undorító, meg a 38 éves "öreg" az mit keres egy buliban, nézné otthon csendben a tévét, húzza már meg magát. szóval baromi gyermetegen.

az meg lehet, hogy meglep, hogy vannak emberek, akik nem phd-re aspirálnak, és egész életükben tálcát pakolnak, szerinted mindenkinek 50-60 éves korára agysebésznek kell lenni? "ad 1" takarítani ugyanolyan tisztességes munka, mint bármi más, "ad 2" nem kéne lenézni, mert fizikailag megterhelő sok éven át ezt csinálni, "ad 3" sokaknak ez még meg is felel, mehet mindennap 8-ra, nem kell túl sokat gondolkodni, este nézheti a tévét nyugiban, még ha nem is él luxusban.

szóval neked még szerintem nem ártana ezt-azt látni a világból.

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2013.05.20. 15:41:03

@mirx:
1) most őszintén, te meg azt honnan tudod, hogy ki mennyit / mit iszik reggel (sehonnan)
2)ki nézi le a takaritokat? hol írtam én ilyet egy szóval is? (sehol)

mirx 2013.05.20. 15:44:05

@Void Bunkoid: Ebben igazad van, én most itt nem a munkavállalói szándékot furcsálltam, hanem ezt az "életük második felében levő öreg" megfogalmazást: a 40-50 éves emberek aktívan munkaképesek és "középkorúnak" hívjuk őket (már akit, ahogy a posztoló írja, úgy szocializáltak, hogy túlláson a saját korosztályán) - az "öreg" esetleg a 60 felettieket illeti, de ott is rengeteg olyan van, aki ránézésre fittebb, mint a dagadt 30 éves programozó szomszédgyerek. Lényeg a lényeg, szerintem eszméletlen szűklátókörűségről tanúskodik a poszt megfogalmazása.

mirx 2013.05.20. 15:46:52

@speed: Ja, miért, és te honnan tudod?

Mert én 10 évig nyomtam pesten (igen, öltönyös-irodás melóhelyeken), reggeliztem, ebédeltem a Lehel-piactól kezdve a nyugati aluljárón át a Bosnyák térig mindenütt, láttam az arcokat, többszáz hasonló kollégám volt, tudom, hogy járnak dolgozni és mit esznek, mit isznak, meg mit nem.

Te meg elmentél egyszer a Fény utcai piacra, és megváltod a világot...

mirx 2013.05.20. 15:50:39

No, mindegy, szerintem a posztból ordít ez a "végigmérem" és megítélem, hogy milyen, nahát, harmincas csaj kosztümben, vagy ötvenes öltönyös - és lángos eszik sörrel? Hát mik vannak! Pedig azt csak nagyon kúl huszonéves főiskolás bloggerek szoktak... vagy mégse?

Nekem ez a "pistike rácsodálkozik a külvilágra" ennyi idősen már kicsit megmosolyogtató.

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2013.05.20. 15:50:49

@mirx: mondom, ez a boltos csávó infója a Fodor utcából, nyilván lehet hogy félre akarta vezetni volt lakótársamat, ezt már sosem tudjuk meg :)

Void Bunkoid 2013.05.21. 08:24:21

@mirx: tudom, speciel én is ebbe a középkorú korosztályba tartozom - a szomorú az az, hogy amúgy _elsősorban_ az ilyen irányú marketingnek köszönhetően - a legtöbb tizen-huszonéves (így a nekik szóló reklámok sem) marhára nem különbözteti meg így a népet, nincs ilyen hogy középkorú, meg fiatalférfi meg mittomén, alapvetően hülyén hangzik (de sajnos tapasztalatból mondom), de aki már elmúlt harminc éves és már nem is tanul hanem dolgozik, különösen ha netán családot is merészel vállalni, az marketingszempontból és a fiatalok nézőpontja szerint is "öreg"-nek számít (mert már nem az az élete fő célja, hogy a saját kis világi nyomorát megváltsa egy kis drágaruhával, csecsebecsével, kütyüvel, hanem inkább a családjára/otthonára költi, pláne netán MEGTAKARÍT, ami a fogyasztói piacon egy csúnya szitokszó, mert hogy képzeled te azt, hogy pénzt keresel és NEM KÖLTÖD EL? :D:D).
süti beállítások módosítása